Cirqll

Bart en Rob Sauer

“We werken samen als yin en yang”

Al op jonge leeftijd zeiden de broers Bart en Rob Sauer dat ze later samen wilden ondernemen. Rob: “We wisten alleen nog niet wat.” Beiden gingen hun eigen weg, maar ze deelden wel een kantoor. Hun oude voornemen leefde echter weer op dankzij de corona-lockdown. Ze bedachten een CRM-systeem dat nou wel eens eenvoudig was. Het was de geboorte van Cirqll.

Het voelt voor Rob bijzonder dat hun verhaal wordt vastgelegd. Hij kijkt tevreden en ademt eens diep in. Hij is verbaasd, verwonderd en dankbaar tegelijkertijd: “Het voelt nog wat onwerkelijk dat het gewoon lukt.” Hij is voorzichtig trots op waar hij en zijn broer nu staan en dat er al een verhaal is om vast te leggen. En dat krap vier jaar nadat het eerste idee ontstond.

Iets doen dat betekenis heeft

Bart: “Het is niet dat we zomaar wat zijn gaan ondernemen. Ik wilde er helemaal achter kunnen staan. Ik wil passie voelen bij wat ik doe.” Rob vult aan: “Voor mij geldt dat ook, wat we doen moet betekenis hebben.” Ze wachtten lang tot een goed idee hen inviel. Dat gebeurde toen ze, net als alle andere Nederlanders, genoodzaakt waren om thuis te blijven in verband met corona. Rob was accountmanager en mocht de weg niet meer op. Bart werkte als trainer, maar zijn werk kwam helemaal stil te liggen.

Van idee tot product

De positieve kant van deze tijd was de ruimte voor creativiteit. Bart schetste nieuwe ideeën voor een nieuw op te zetten onderneming. Dat viel samen met de frustratie die Rob geregeld uitte over veel te ingewikkelde CRM-systemen waarmee hij moest werken. Een CRM-systeem is een digitaal programma om klantgegevens bij te houden. Ze besloten om zelf zo’n systeem te bouwen, maar dan een die echt bij de gebruiker aansluit. Ze creëerden een team om zich heen en na twee jaar bouwen werd Cirqll in 2021 gelanceerd. Nu noemen zij hun systeem: “Het meest eenvoudige CRM.” De naam Cirqll spreek je uit als cirkel. Het is afgeleid van de bolletjes die op een digitale landkaart aangeven waar klanten zitten. “Ik miste als accountmanager onderweg vaak een overzicht van waar de klanten zaten”, aldus Rob. De landkaart is een van de onderdelen waarmee het bedrijf zich onderscheidt.

Nooit ruzie

Voor Rob is het ondernemen nieuw en hij is erg begaan met het bedrijf. Rob: “Zelfs tijdens het douchen denk ik na over het bedrijf. Het is soms wel heel veel.” Bart was al zelfstandig als trainer en hij wist al wat er bij ondernemen komt kijken. De onderneming zit in de groeifase en groeien doen ze. Dat brengt logischerwijs de nodige hectiek met zich mee. Gelukkig hebben de broers nooit gedoe. Rob: “Wij werken samen als yin en yang.” Bart: “We kunnen het heel erg met elkaar oneens zijn, maar dat levert nooit ruzie op. En als we eens iets niet fijn vinden, dan spreken we dat naar elkaar uit.”

Ondernemen zit in hun bloed

Hoewel beide ouders geen ondernemer zijn geweest, zit het ondernemerschap wel in het bloed. “Mijn vader is wel ondernemend”, vult Rob aan. Hij is zijdelings betrokken bij hun onderneming, namelijk als een van de testers. “Ook vragen we hem om sommige dingen even te proberen om te kijken of hij het snapt. Hij is onze graadmeter”, vervolgt hij serieus, met een lichte grijns. Bart: “Onze opa’s waren wel ondernemers. De een was schoenmaker en de andere zat in de wegenbouw. De jongens halen herinneringen op aan de opa’s en ze vinden van elkaar dat ze op hen lijken. Rob: “We hadden nog veel aan de opa’s willen vragen, vooral nu we zelf ondernemer zijn.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Hun bedrijf zit in Borne, maar ze opereren landelijk. Toch is de regio belangrijk voor hen, ze voelen zich verbonden met hun woon- en werkplaats. Cirqll bestaat nog maar kort, maar ze willen in de toekomst graag meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bart: “Ik reed eens langs de voedselbank waar de mensen rijen dik voor stonden. Mocht ons succes doorzetten dan hopen we grote groepen mensen te kunnen helpen.” Rob geeft aan er precies zo over te denken. Bart vervolgt: “Mensen met een groot vermogen hebben ook een grote verantwoordelijkheid. Ik moet ineens denken aan die keer in Frankrijk dat een meisje haar koffie net niet kon betalen. Ik rekende het voor haar af en ze zei tegen mij, ‘You made my day’.” Rob tot slot: “Je moet meer kunnen geven dan nemen, maar je moet ook kunnen zien en kunnen signaleren waar dat nodig is. Wij willen graag een grote impact maken.”