Van Keulen Interieurbouw
Paul, Nicole en Joop van Keulen
Multidisciplinair als interieurbouwer en werkgever
Van Keulen Interieurbouw op het industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal vind je vrij eenvoudig zonder navigatie, want meer dan 65.000 vierkante meter van dit terrein is in gebruik door dit familiebedrijf. Vraag wel even van tevoren bij wie je moet zijn, want van Hal 1 naar Hal 8 is nog een flinke wandeling. En als je al niet onder de indruk bent van het aantal hallen, dan raak je dat zeker wel als je er eenmaal binnen bent. Want in het bijna tachtigjarige bestaan heeft de tijd bij Van Keulen allesbehalve stil gestaan.
Dagelijks worden er met eigen ontwikkelde ERP-software tussen 2500 en 3000 opdrachten gescand, waarmee het productieproces vanaf de inkoop van de juiste materialen tot en met de financiële afwikkeling kan worden gemonitord. “Het is naast onze corebusiness – het waarmaken van al uw interieurbouwwensen tot in het kleinste detail – ons tweede paradepaardje en is misschien ook wel van doorslaggevende betekenis geweest waarom ik hier nu zit”, zegt Paul van Keulen (45), sinds 2018 ook directeur van Van Keulen Interieurbouw.
Eigen ERP software ontwikkeld voor de hele markt: Dynfos
Paul is de derde generatie die samen met zus Nicole, sinds vader Joop vorig jaar zijn aandelen overdroeg, het bedrijf nu leidt. “Ik heb Bedrijfskundige Informatica gestudeerd, werkte bij VolkerWessels en wilde net m’n carrière bij bedrijven als Pinkroccade, Getronics of IBM gaan opbouwen, toen mijn vader vroeg of ik niet in het bedrijf wilde komen werken. Wat ik ervan zou vinden om van scratch af aan ons eigen ERP-pakket te ontwikkelen. De enige IT-er die er verstand van had, was vertrokken.” Joop durfde dat wel met hem wel aan, want hij was niet bang dat Paul weg zou gaan. Zelf twijfelde hij nog wel even: “Maar inmiddels is dit pakket helemaal geïntegreerd in onze bedrijfsprocessen en wordt het zelfs via een aparte BV met veel succes verkocht aan interieurbouwers en vergelijkbare bedrijven in heel Nederland, onder de naam Dynfos. We werken nu ook aan de integratie van een tekenprogramma. Dat is écht uniek.”
Milieu en duurzaamheid waren hier altijd al een issue
Van Keulen Interieurbouw werd in 1944 opgericht door timmerman Lammert van Keulen en is mede onder leiding van zijn zoon Joop van Keulen – de tweede generatie – uitgegroeid tot een bedrijf met vijfhonderd medewerkers. “Nog altijd bepalen winkelinterieurs en met name supermarkten en non-food winkels het grootste deel van onze omzet, maar wij richten ons ook op andere markten, zoals bibliotheken, scholen, musea en overheidsinstellingen. Met de overname van Nijboer in Mariënheem richten we nu ook hotels in het topsegment in”, zegt Paul. “Alle productie geschiedt in eigen huis; grondstoffen als hout, draad, metaal en kunststof worden ingekocht.” Joop: “We werken hier zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk. Dat is in deze tijd weliswaar een steeds groter issue, maar wij zijn hier al jaren mee bezig. Zo gebruiken we ons schone afvalhout voor het verwarmen van drie gebouwen en reinigen we de ontvettingsbaden met opgevangen regenwater, dat we ook gebruiken voor het doorspoelen van veertig toiletten. We hebben drieënzestighonderd zonnepanelen, alle panden zijn voorzien van LED-verlichting en we scheiden al ons afval, waardoor er circa vijfenzeventig procent minder naar het restafval gaat. Oud meubilair dat terugkomt wordt beoordeeld, opgeknapt en zo mogelijk hergebruikt. Ik vond dat altijd al vrij normaal.”
Nicole: onderaan begonnen
Ook Nicole (43) is ongeveer zestien jaar geleden het bedrijf ingerold. “Ik voelde mij altijd al ondernemer en was assistent filiaalhouder bij Douglas. Plotseling stond mijn leven op de kop. Ik was zwanger en op hetzelfde moment overleed onverwacht mijn schoonvader. Wat nu? Toen kwam mijn vader en zei: ‘Is dit niet het juiste moment om hier te komen?’ Maar ik wilde wel onderaan beginnen. Niet dat etiketje krijgen van ‘de dochter van…’. Uiteindelijk ben ik beland op de financiële afdeling en blijk ik ook nog over communicatieve kwaliteiten te beschikken. En sinds vorig jaar doen we het dus samen.” Er zijn nog twee zussen: Marloes (41) is binnen het bedrijf werkzaam als financieel medewerkster en de andere zus, Anne-marie (39), werkt als zzp-er in de zorg en heeft een kleine sociale rol in het bedrijf.” Is het met vijfhonderd medewerkers nog mogelijk om de sfeer van een familiebedrijf in stand te houden? Nicole: “We doen ons best iedereen op de goede plek te krijgen en te houden. Wij streven ernaar om werknemers ‘een leven lang’ met plezier te laten werken. We hebben mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ en kennen bijna iedereen hier bij naam.” Paul: “Regelmatig hebben we hier jubilarissen of tonen we onze betrokkenheid bij familieomstandigheden. Dat zegt voldoende over de vele langdurige dienstverbanden en over het lage verloop.”
Gemiddeld twintig stagiaires van UT, Saxion, BOL of BBL
Nicole: “We investeren ook in de toekomst door jongeren te bereiken en te enthousiasmeren. Er lopen hier gemiddeld twintig stagiaires, van de UT, Saxion, BOL, BBL, noem maar op. In alle lagen en op iedere afdeling. Onlangs mochten wij van het UWV de ‘UIL AWARD’ in ontvangst nemen.” Paul: “De toekomst van Van Keulen Interieurbouw is vooral gefocust op verdere optimalisatie en verduurzaming van de bedrijfsprocessen. Het blijven investeren in het bedrijf, zowel op het gebied van personeel als wat betreft het aankopen en onderhouden van onze machines.” Nicole, tot slot: “Loyaliteit over en weer hoort bij een familiebedrijf als het onze. Het primaire doel is niet winst, maar continuïteit. Onze winst gaat niet naar anonieme aandeelhouders, maar wordt weer geïnvesteerd in het bedrijf. Blijf altijd met elkaar in gesprek en blijf verbonden en betrokken bij de vloer. Dat geldt ook voor ons. Paul en ik kunnen het zakelijk best wel een keer oneens zijn en dan kan het misschien knallen, maar dat heeft geen enkele invloed op onze relatie als broer en zus.”