Bakkerij Nollen

‘Ik zie meer uitdagingen dan beperkingen’

Bij Bakkerij Nollen kun je zes dagen per week genieten van vers brood, banket en chocolade, allemaal ambachtelijk bereid. Vanaf in 1921 is Bakkerij Nollen al een toonaangevende bakkerij in Hengevelde. Met 18 vestigingen is Bakkerij Nollen één van de grootste bakkerijen in Oost-Nederland. Wij spraken met de 3e generatie: Vincent Nollen.

Is jullie business nog steeds hetzelfde als toen jullie begonnen?

“In Hengevelde begonnen mijn voorouders met een bakkerij waar ook levensmiddelen werden verkocht. Mijn opa was al bakker. Toen ik de bakkerij van mijn vader overnam, hadden wij nog steeds dezelfde bakkerij. We waren toen al modern voor onze tijd, want mij vader investeerde al vrij vroeg in machines. Alleen was hij niet gericht op grote aantallen, hij was meer een handelaar. Hij zei altijd: ‘Wij doen het gewoon met z’n tweeën. Ik heb voor meer volume gezorgd. Ik kan moeilijk nee zeggen en zie vooral uitdagingen. Dat heeft ons geholpen te groeien.”

Waar zijn jullie het meest trots op?

“Ik ben blij met wat we hebben bereikt. Het moment dat we hofleverancier werden was bijzonder. Ook ons jubileum was een hoogtepunt. Drie jaar geleden werden we uitgeroepen tot beste bakkerij van Nederland. Op al die momenten ben ik het meest trots.”

Wat zou je, met de kennis van nu, anders doen?

“Ik neem vaak het initiatief en neem veel beslissingen. Als ik het over kon doen, had ik eerder taken gedelegeerd. Ik wil natuurlijk alles weten wat er gebeurt, maar dat is ook een valkuil. Daardoor ben ik overal bij betrokken. Een probleem daarbij is dat er te veel kennis bij één persoon komt te liggen. Dat hoor je vaker.”

Welke informatie zou je graag van andere familiebedrijven willen ontvangen?

“Een snel groeiend bedrijf doorloopt verschillende fasen. Wij zijn inmiddels ook gegroeid naar 400 medewerkers. Hoe zijn andere familiebedrijven met de verschillende fasen omgegaan en hebben zij dat binnen hun familiebedrijf georganiseerd.”

Wat zie je als de grootste valkuil van een familiebedrijf?

“Als je leiding geeft aan een sterk groeiend bedrijf kun vanuit twee verschillende rollen opereren. In het begin doe je dat vanuit de rol van een vakman en ondernemer. De valkuil kan zijn dat je te lang in de rol van vakman blijft hangen, waarbij het bedrijf niet bij gebaat is. De kunst is dan ook de rol van vakman tijdig los te laten.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Wij willen toegroeien van een vraag gericht bedrijf naar een aanbod gericht bedrijf. In het laatste geval stel je eigen assortiment samen, waar je klanten fans van je producten worden. Daarbij willen wij ook nog wel in omvang groeien.”

Wat zou je andere familiebedrijven willen adviseren?

“‘Blijf wie je bent’. Mensen geven je veel adviezen, maar blijf bij je eigen gevoel. Dat betekent niet dat je niet moet ontwikkelen. Als je bedrijf groter wordt, trek je veel mensen aan. Blijf hier ook je onderbuik gevoel volgen.”