Farwick Groenspecialisten

Han Farwick

Farwick Groenspecialisten draait al een tijdje mee, om precies te zijn sinds 1898. Met recht mogen zij als eerste groenbedrijf in Nederland het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ uitdragen. Farwick is een full service groenvoorzieningsbedrijf met een breed scala aan expertises. Het is een echt familiebedrijf met betrokken medewerkers en liefde voor het vak.

Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?

Vanuit de oorsprong is er eigenlijk niet zoveel veranderd. Mijn overgrootvader leverde 125 jaar geleden al bomen en heesters in Twente en daarbuiten. Veel fabrikantenfamilies behoorden tot zijn klantenkring. Zo heeft hij rond 1900 bijvoorbeeld bomen geleverd aan het Volkspark in Enschede, dat in opdracht van de familie Van Heek is aangelegd. Met o.a. als doel het bieden van een gezonde omgeving om te ontspannen en te sporten. In zekere zin is dat precies waar wij nu ook doen; Het gezond en leefbaar maken van de binnensteden.

Waar zijn jullie het meeste trots op?

Wij hebben net als ieder ander familiebedrijf roerige tijden meegemaakt. Wij zijn trots dat wij ondanks deze roerige tijden de cultuur binnen het bedrijf hebben kunnen behouden. Dat je samenwerkt aan mooie projecten. Dat je niet versplintert, maar verbindt. Dat geldt niet alleen voor onze klanten maar ook voor onze medewerkers. Vaste klanten en betrokken personeel weerspiegelt de succesformule. Ja, daar ben ik wel trots op.

Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt?

De grootse uitdagingen waar wij nu als bedrijf voor staan, is het aantrekken en opleiden van vakmensen. Dat is natuurlijk een probleem waar veel branches mee worstelen. Maar de krapte op de arbeidsmarkt op dit moment en de opgave waar wij nu en de komende jaren voor staan is erg groot. Van belang is dan om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven.

Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?

Een familiebedrijf bestaat vaak al vele decennia; zorg er dan voor dat je wel zichtbaar blijft. Niet alleen voor (potentiële) klanten maar ook voor (toekomstige) medewerkers. Daarnaast moet je niet blijven hangen in het verleden. Je moet vooral vooruitkijken. Je bedrijf en je activiteit of product dat je levert moet waarde toevoegen.

Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?

Wij zijn volop bezig met het inrichten van een gezonde, groene leefomgeving. De klimaatverandering zorgt hierbij voor extra noodzaak en aandacht voor onze oplossingen. Het vergroenen van gebouwen neemt daar ook een steeds belangrijkere rol in; ‘het levende gebouw’ is hier een mooi voorbeeld van. Onze ambitie is om met de kennis de wij hebben en het mooie netwerk aan partners en opdrachtgevers, onze steden echt te verduurzamen.

Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?

Wil je je continuïteit waarborgen, dan moet je ook voorop blijven lopen bij de ontwikkelingen in jouw vakgebied. En zorgen voor een gezonde mix aan leeftijden in je bedrijf. Dat is dynamisch, gezond en zinvol voor kennisoverdracht. Maar bovenal; zorg dat je plezier beleeft in je bedrijf!