DE HOROLOGISCHE BROERS

Bart en Tim Grönefeld

De familie Grönefeld heeft een horlogegeschiedenis van meer dan een eeuw, waarvan de basis in 1912 werd gelegd door Johan Grönefeld. Deze erfenis wordt nu beheerd door de derde generatie, de horologische broers Bart en Tim Grönefeld. Zij hebben het tot hun missie gemaakt om elegante uurwerken te bouwen met verrassende mechanismen die tot de beste ter wereld behoren.

Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?

‘Onze business is voor 100% de andere kant op geslagen. Onze ouders hadden een juwelier en waren genoodzaakt om alles in te kopen. Wij verkopen aan juweliers en rechtstreeks aan klanten. Daarbij maken wij onze producten helemaal zelf. Wij maken ongeveer tussen de 90 en 120 horloges per jaar. Begin 2012 hebben wij via Facebook veel bekendheid gekregen. Daarvoor waren wij een reparatie en service atelier. Met het geld dat wij daarmee verdienden, hebben wij ons merk horloge opgebouwd.’

Waar zijn jullie het meest trots op?

‘Wij hebben onlangs weer een prijs gewonnen. De GPHG-prijs: Grand Prix d’ Horlogerie de Genève. De Oscars van de horloge industrie. Wij hebben in elk horloge een speciaal mechaniek, wat het zo bijzonder maakt. Daar worden onze afnemers blij van, want zij hebben immers alles al. Wij willen de wereld verrassen.’

Wat gaan jullie zeker niet meer doen, wanneer jullie uit ervaring spreken?

‘Het personaliseren van onze horloges. Dat doen wij niet meer, daarmee zijn wij gestopt. Wij vinden het wel leuk om te doen, maar aan de andere kant hebben wij zoveel werk. Deze tijd kunnen wij beter anders besteden, hoe jammer het ook is voor onze klanten.’

Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt?

‘Je moet niet uit de band willen springen. Wij zitten echt in een nichemarkt, maar je moet wel jezelf blijven. Wij zijn low profile familiebedrijf. Wij zijn wel benieuwd hoe andere familiebedrijven hier tegenaan kijken.’

Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?

‘De vriendschap tussen de familieleden moet wel heel hecht blijven. Niet alleen zakelijk, maar ook privé moet je veel aandacht aan elkaar besteden. Vrienden blijven van elkaar. Het kan maar zo zijn, dat je uit elkaar groeit. En dan is de familieband gebroken.’

Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?

‘Eigenlijk gek, maar niet groeien. Alles op alles zetten om aan de vraag te blijven voldoen. Daarbij willen wij de 4e generatie er meer bij betrekken. Onze ouders hebben ons eigenlijk geadviseerd om de zaak niet over te nemen. Wij laten het aan onze kinderen zelf over.’

Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?

‘Eerst altijd jezelf blijven. Ten tweede; als het ondernemers vlammetje opbrandt, moet je snel een manier vinden om het vlammetje opgestookt te krijgen.’