Müller Fresh Food Logistics

Jan-Peter Müller

‘Je moet altijd wakker blijven, anders ben je weg’.

Müller Fresh Food Logistics is de bekende koelvries transporteur uit Holten. Wat in 1938 in gang werd gezet door Anton Müller, is vandaag de dag uitgegroeid tot marktleider in het segment koel- en vriestransport. Onlangs vierde het familiebedrijf zijn 85ste jubileum, waarbij de overname door een ander internationaal familiebedrijf, Dachser, werd bekrachtigd. Inmiddels staat de derde generatie Müller aan het roer van de organisatie. Wij hadden onlangs met Jan-Peter Müller een gesprek, één van de twee broers.

Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?

“Net voor de oorlog zag je dat veel bedrijven zich gingen richten op de overgang van paard en wagen naar vrachtwagen transport. ‘Onze voorouders zijn met één medewerker en één trekker met vee-oplegger begonnen’, merkt Jan-Peter met trots op. Stapje voor stapje werd het bedrijf verder uitgebreid. In die zin is onze business hetzelfde gebleven. Het vervoeren van levensmiddelen, zoals, vleeswaren, vegetarisch, zuivel en chocolade, in koel- en vriestransport met ultramoderne vrachtwagens.”

Waar zijn jullie het meeste trots op?

“Op de gehele ontwikkeling in de loop van de tijd. Wat bij ons in de woonkamer is ingezet en vervolgens samen met onze medewerkers en klanten verder is uitgebouwd. Samen met hen hebben wij koel- en vriestransport tot een succes gemaakt. Voorheen was 15% van onze transporten koelvries. Nu is dit 100% van de omzet en zijn wij marktleider in dit segment. Van grote transporten tot kleine zendingen naar verschillende klanten.”

Wat zou je zeker niet meer doen, als je spreekt vanuit je ervaring?

“Wij hebben geprobeerd aan het begin van de hele internethype voedingsmiddelen aan huis af te leveren. Dat was geen succes. Er kwamen al gauw andere spelers op deze markt, zoals AH, Jumbo en Picnic. Dan blijft er weinig voor ons soort vervoerders over. Uiteindelijk heeft het afleveren van levensmiddelen aan huis wel een groot marktaandeel gekregen, maar de supermarkten doen het nu zelf.”

Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt.

“Ieder bedrijf heeft zijn eigen werkwijzen en methodieken. Bij elke kennismaking met een ander bedrijf houd je wel een bepaalde ervaring over, waar je iets mee kunt. Specifiek kan ik niet iets noemen, maar ieder bedrijf heeft een oplossing voor zijn eigen probleem.”

Wat zien jullie als de voornaamste valkuil van een familiebedrijf?

“Ik weet het zo niet. Je kunt niet zo zeggen wat goed of fout is. Je moet als familie zo dicht mogelijk bij je eigen gevoel blijven en van daaruit belangrijke beslissingen nemen en het dan ook uitspreken naar elkaar.”

Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?

“Heel duidelijk de kansen pakken die op ons pad komen. Met name op de import en export in koelvries transport en ook voor ambient voedingsmiddelen (10-25 graden). Voorheen bedienden wij alleen maar de Benelux. Wat wij nu al kunnen in de Benelux, dat kunnen wij met Dachser nu ook door heel Europa. Dus wij gaan ons de komende jaren richten op forse groei.”

Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?

“Blijf iedere dag nadenken over de meerwaarde voor je klanten. Wanneer je dat niet doet in een snel concurrerende markt ben je binnen 2 tot 3 jaar weg. Er zijn heel veel familiebedrijven die dit niet overleven. Je moet altijd wakker blijven.”