Masterpack Group BV. en Winza BV.
Tim en Michelle de Winter
Tim de Winter is managing director bij Masterpack Group BV en Michelle de Winter is sinds lange tijd managing director van Winza BV. Ze zijn broer en zus en de 5e generatie in de familie de Winter. Beide bedrijven hebben zij een tijdje geleden van hun vader overgenomen en ze zijn allebei blij met de rol die zij binnen deze bedrijven vervullen.
Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?
Ooit zijn onze voorvaderen begonnen met de verkoop van jute zakken. Dat deden ze voornamelijk op de markt en met de verkoop langs de deuren. Toen werden jutten zakken voornamelijk gebruikt voor kolen en aardappels. Je ziet dat dit is veranderd. Onze core business is eigenlijk hetzelfde gebleven. Wij vervaardigen en verkopen nog steeds zakken. Het materiaal is alleen anders en we maken nu voornamelijk hoogwaardige industriële verpakkingen voor (grote) multinationals.
Waar zijn jullie het meeste trots op?
De ontwikkelingen die wij de laatste jaren hebben doorgemaakt. Wij zijn namelijk voortdurend aan het ontwikkelen, zowel ons bedrijf als onze producten en verpakkingen. Michelle geeft aan dat het vooral mooi is om er een eigen draai aan te geven, zonder het levenswerk van onze vader te niet te doen.
Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?
Tim geeft aan: wat je ook naast je eigen core business doet, het moet wel dicht bij je staan. Wanneer het te ver van je af staat, heb je er geen focus en controle meer op. Zo’n investering in een heel ander product moet je de kop niet kosten. Wij hebben een keer een bedrijf in Brazilië opgestart. Je hebt te maken met een ander cultuur en een ander land. Wij dachten daar goede mensen te hebben, maar uiteindelijk viel het toch tegen. Wij zijn er toen snel mee opgehouden.
Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt.
Hoe geef je het beste leiding aan je personeel in en tussen de verschillende lagen? Verder zijn wij benieuwd hoe andere familiebedrijven omgaan met de generatiewissel. Jarenlang hebben zij onze vader als leidinggevende gehad. Hoe ga je met je nieuwe leiderschap om, nu onze medewerkers met een ander leiderschap te maken hebben?
Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?
Zowel negatief als positief: door de korte lijnen kun je snelle beslissingen nemen. Soms kan een snelle beslissing in z’n voordeel uitvallen. De valkuil van een snelle beslissing kan ook zijn, dat je er niet goed met elkaar erover hebt nagedacht. Soms kun je beter even wachten en beslissingen heroverwegen.
Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?
Wij willen als familiebedrijf een normale groei doormaken. In ons vakgebied willen wij het beste jongetje van de klas zijn. Daarnaast willen wij met de besten mee kunnen, wanneer het om duurzaamheid gaat. Uiteindelijk zijn wij een kwaliteit gedreven organisatie, dat een leuk bedrijf wil zijn om voor te werken.
Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?
Onze instelling is, je doet het met z’n allen, maar zorg er ook voor dat je je eigen draai eraan kunt geven. Wanneer je in het maatkostuum van de vorige generatie blijft zitten, wordt het nooit jouw ding. Na verloop van tijd zit je niet op je plek en gaat het op den duur wringen.