Kalkwijck Distillers

Lisanne Benus

“We volgen onze eigen filosofie, niet de massa”

‘Zorg goed voor het land, zodat ook de volgende generatie er de vruchten van kan plukken’. Deze ouderlijke boodschap draagt Lisanne Benus van Kalkwijck Distillers mee in haar werk. Ze is de achtste generatie en ze is de eerste telg die de eigen oogst omzet in een product, namelijk whisky’s, jenevers en likeuren. Hun slogan luidt: Van gewas tot in het glas.

Lisanne en haar man en zakenpartner Christian Broekhuizen voelen zich rentmeesters. Ze ondernemen nog steeds op de plek waar de familie Benus al sinds 1899 woont en werkt, namelijk een monumentale boerderij in Vroomshoop, gebouwd in Groningse stijl. Lisanne en haar ouders wonen inmiddels links en rechts naast het historische pand dat nu volledig wordt gebruik als distilleerderij.

De voorvaderen zijn alleen nog aanwezig met hun portretten. Vanaf de muur in de gang lijken zij goedkeurend toe te kijken hoe hun werk wordt voortgezet.

Het werk dat 219 jaar geleden, in 1804, begon op een boerderij in de kop van Drenthe. “De familie heeft veel ziekte gekend”, legt Lisanne uit. Dat was ook de treurige reden dat de eerste Marcus in de familie, zoals ze hem noemt, verhuisde naar Vroomshoop. Hij had zijn hele familie verloren aan de ziekte tuberculose.

Alle mannen heetten Marcus en Albert

In de familie Benus heten de mannen tot op de dag van vandaag om en om Albert en Marcus. Dat Lisannes vader Bert heet en haar broer Marnick, is dus geen toeval. Haar zoons heten Max en Lux en de oudste heeft Albert en Marcus als tweede en derde naam. “We willen de naam Benus graag behouden voor de distilleerderij en dus willen we de kinderen naast hun achternaam Broekhuizen straks ook de naam Benus geven”, aldus Lisanne. De oudste gaat sinds kort naar de kleuterschool, maar ze zijn beiden oud genoeg om op de tractor mee te gaan als de aardappels of het graan geoogst worden. “Dat vinden ze geweldig.”

Eigen oogst in de fles

De boerderij wordt gerund door de vader en broer van Lisanne, maar ze is bij elk besluit betrokken. Het gewas is tenslotte de grondstof voor wat Lisanne en Christian in de distilleerderij maken en verkopen. Meerdere malen klinkt het woord kwaliteit uit de mond van de onderneemster. “Het gaat om de kwaliteit in de fles”, vertelt ze. “We zetten ons in voor duurzame landbouw en we blijven met ons zelfgestookte product dicht bij onze filosofie.” Die filosofie gaat over ambacht, vakmanschap, traditie en geschiedenis. “De geschiedenis vormt je tot wie je bent”, gaat ze door. Ze laat een flyer zien waarop met grote letters ‘Met passie gestookt’ staat. Een tekst beschrijft hoe het komt dat hun Nederlandse streekproduct zoveel kwaliteit heeft. Behalve het vakmanschap en de grondstoffen van eigen land is ook tijd om te rijpen nodig. Lisanne: “Geduld is misschien wel het allerbelangrijkste.”

Ambachtelijk en zelf gestookt

Het was haar vader die zich ooit afvroeg of ze een deel van de eigen oogst van de eeuwenoude boerderij ook konden gebruiken om er een product mee in de markt te zetten. Hij dacht aan jenever of bier en Lisanne ontdekte via een stage bij een slijterij dat ze over een bijzonder smaak- en reukvermogen beschikte. Ze bleek geknipt voor het vak distilleerder. Na een lange periode van studie en ontwikkelen zei een leermeester dat haar product anders is dan bestaande producten. “Hij zei dat mijn product niet lijkt op wat er toen op de markt was; het is namelijk zelf gestookt en ambachtelijk gemaakt. Ik leerde dat juist dat onze kracht is.” Ze was twintig toen ze op een event haar eerste jenever presenteerde aan whisky drinkende mannen. Ze zagen haar aan voor een promotiemeisje, maar niets was minder waar. Ze had het zelf gestookt.

Duurzaam groeien op eigen terrein

Hoewel werken met de natuur in de genen zit en duurzaamheid een kernwaarde is, blijven ze ook op dat vlak ontwikkelen. “We hebben sinds kort lichtere flessen en etiketten. Dat is milieuvriendelijker.” De ontwikkeling van nieuwe producten staat ook niet stil. Onlangs voegden ze een chocolade- en karamellikeur toe aan hun assortiment. Het doel van Lisanne en Christian is om het bedrijf nog eens honderd jaar te laten bestaan. Ze hebben op het eigen terrein nog ruimte om te groeien, maar verhuizen zullen ze nooit. Lisanne refereert aan kleine stokerijen in Schotland als ze zegt dat ze het behapbaar wil houden. Ze wil alles halen uit de capaciteit die Kalkwijck heeft. En daar klinkt het woord kwaliteit weer: “Het gaat om onze visie en de prijs-kwaliteitverhouding. Iedereen moet kunnen genieten van een goede borrel.”