Masterpack Group BV en Winza BV
Tim en Michelle de Winter
Van jute zakken naar hoogwaardige big bags
Wanneer het bedrijf is opgericht, is helaas niet meer exact te achterhalen. Broer en zus Tim en Michelle de Winter zijn de vijfde generatie en vormen de huidige directie van het bedrijf dat ongeveer honderd jaar geleden begon met de verkoop van jute zakken voor onder meer aardappelen en kolen, op markten en langs de deuren. Michelle: “Het moet zo rond 1919 zijn geweest, maar er is destijds wat veranderd in de inschrijving bij de KvK en het bedrijf – we zijn een Joodse familie – is ook nog in handen geweest van de Duitsers.”
Alleen de naam van de holding, Winza, herinnert nog aan het verleden: ‘Winter Zakken’. En ja, natuurlijk zijn ‘big bags’ ook zakken, maar daar houdt het vergelijk dan ook meteen op. “Onze vader is eigenlijk degene geweest die in jute geen toekomst meer zag, maar meer in technische textiel en kunststofvezels. En dan met name voor bulkverpakkingen”, vertelt Tim. “In aanvang vond de productie vanwege de vele confectiebedrijven nog in Europa plaats, maar al snel werd die verplaatst naar landen als Israël, Turkije, Thailand, en daarna China, India en Bangladesh.”
Van voedingsindustrie tot tuinmeubelen
Tim (40) liep al zo’n zeventien jaar rond in de organisatie, studeerde ondertussen Commerciële Economie en begon het familiebedrijf steeds leuker te vinden. Zeven jaar geleden nam hij samen met Michelle (37) de aandelen over. Michelle: “Ik heb na mijn studie International Business eerst mijn licht even elders opgestoken en kwam drie jaar na Tim, in 2009, in het bedrijf. Ik had namelijk in het begin nog wel een beetje mijn twijfels, maar dat was al vrij snel voorbij. We zijn de enige twee kinderen en zijn er beiden stapsgewijs ingerold. Er is nooit sprake geweest van enige drang vanuit onze ouders. Daar hebben we ook beiden nooit iets van gevoeld. Het was écht van: ‘ga vooral de dingen doen die je zelf leuk vindt’, maar de affiniteit met het bedrijf groeide wel met de jaren.” Waar binnen de Winza Holding Tim verantwoordelijk is voor Masterpack Group, is Michelle dit voor Winza Outdoor Covers en Smallpack. Tim: “Bij Masterpack Group produceren en verkopen we bulkverpakkingen voor halffabricaten in diverse bedrijfssectoren. Ze zien er aan de buitenkant bijna allemaal hetzelfde uit – de meeste mensen kennen ze wel uit de bouwwereld – maar het verschil zit in de binnenzijde. Zo zijn we kwalitatief vooral sterk in de voedingsindustrie en voldoen we aan de hoogste eisen qua voedselveiligheid en behoren concerns als FrieslandCampina, Nestlé en Basf tot onze klantenkring. Om een indruk te geven: bulkverpakkingen met melkpoeder worden intern opgeslagen en getransporteerd om er op den duur eindproducten van te maken zoals babymelkpoeder.” Michelle: “Bij Winza leveren we met name aan de retail; denk hierbij aan producten zoals hoezen voor tuinmeubelen en verpakkingen voor de gebruikte-kledingindustrie. Je merkt dat de retail het nu wat lastig begint te krijgen en dus focussen we ons nu op de online markt en kijken we tevens naar andere markten. Zo maken we nu ook hoezen voor de maakindustrie zoals deurhoezen voor bouwbedrijven.”
Zichtbare veranderingen
Is er al sprake van zichtbare of andersoortige veranderingen sinds jullie beiden hier de leiding hebben overgenomen? Tim: “Allereerst hebben we van de verschillende productgroepen zelfstandige entiteiten gemaakt, omdat ze onderling teveel van elkaar verschilden. Dat geeft rust. En als je praat over zichtbaarheid: we hebben de gebouwen de afgelopen jaren een enorme facelift gegeven, zowel binnen als buiten. Eigentijdser gemaakt. Maar dat we bij Masterpack Group onze salesorganisatie drastisch hebben gewijzigd, vind ik zelf het belangrijkste. In al die landen ter wereld waar wij leveren, maakten we al decennia lang gebruik van lokale, zelfstandige agenten. Nu doen we de verkoop vanuit ons eigen kantoor. Dat werkt niet alleen beter, maar past ook veel beter bij een familiebedrijf, waar overigens nog altijd mensen werken uit de tijd dat vader hier nog rond liep.” Michelle: “Nou, die loopt hier zelf ook nog steeds rond hoor, maar absoluut niet in de weg, zoals je wel eens hoort. Nee, het is gewoon zijn passie en hij vindt vooral productontwikkeling ontzettend leuk. Hij heeft ook echt goede ideeën.” Tim: “En eerlijk is eerlijk, we hebben hiervoor al een aardige prijzenkast, waaronder de ‘Gouden Noot’ (’s werelds meest prestigieuze competitieve verpakkingsprijs) en daar is hij mede debet aan. We zijn ook vooral gericht op kwaliteit en minder op kwantiteit. We willen liever de beste zijn dan de grootste. We richten ons daarom ook steeds meer op die voedselmarkt, met innovatie sustainable verpakkingen. En gelet op de prijzen die we al hebben gekregen, zijn we al best aardig op weg.”
Nu en de toekomst
Er werken ruim vijfendertig mensen bij de diverse bedrijven en sinds zij beiden de leiding hebben, is de omzet verzesvoudigd en zijn er vestigingen in de Verenigde Staten en Chili bijgekomen. Minstens één keer per jaar maakt Tim een rondje met klanten langs de diverse productie-units in Azië en bezoekt hij de Amerikaanse vestigingen. “Zodat ze zich ook persoonlijk kunnen overtuigen van onze productieprocessen.” Volgens beiden hangt er nog altijd de sfeer van een familiebedrijf, ondanks de internationale markt waarin ze opereren. “We zijn toegankelijk en hebben een platte organisatie, zoals het ook voorheen altijd was”, zegt Tim. Op de vraag of er ook al een zesde generatie klaar staat, wordt even gelachen. “We hebben allebei kinderen en ook nog beiden een jongen en een meisje, maar die zijn nog veel te jong om het daar over te hebben. We staan er eigenlijk net zo in als onze ouders: ‘ga vooral de dingen doen die je zelf leuk vindt’. Het maakt ons echt niet uit wat ze gaan doen. Maar het zou natuurlijk heel leuk zijn.”