Gerrit Hesselink van Hesselink Koffiebranders

Twents of toch Achterhoeks?

‘Ik had iets eerder een grote broek moeten aantrekken.’

Hesselink Koffiebranders mag dan geen Twents familiebedrijf zijn, de naam klinkt met die kenmerkende -ink op het eind toch verrassend Twents of Oosters. Vanuit het Achterhoekse Winterswijk bouwde de familie Hesselink in ruim 140 jaar een koffiemerk op dat synoniem staat voor kwaliteit, vakmanschap en oprechte aandacht – voor mens én milieu. Onder leiding van Gerrit Hesselink blijft het familiebedrijf trouw aan zijn roots, terwijl het met beide benen in de moderne koffiewereld staat. In dit gesprek zijn we benieuwd hoe Gerrit kijkt naar ondernemerschap over de grens, naar de verbinding tussen Achterhoek en Twente, en wat familiebedrijven volgens hem zo bijzonder maakt.

De vierde generaties vakmanschap

De geschiedenis van Hesselink Koffiebranders begint in 1885, wanneer voorouder J. Hesselink een kruidenierswinkel opent in Winterswijk. “In die tijd brandden kruideniers hun eigen koffie, dat hoorde er gewoon bij,” vertelt Gerrit. Al snel stapten twee van zijn drie zonen in het bedrijf en werd de naam ‘Hesselink & Zonen’ geboren. Opa Albert Gerrit, naar wie Gerrit is vernoemd, specialiseerde zich in het koffiebranden en leverde vooral in Oost-Nederland.

Het familiebedrijf kende voorspoed, maar de Tweede Wereldoorlog bracht vijf jaar stilstand. Daarna hernam vader Jan Hesselink het roer. De opkomst van supermarkten veranderde het speelveld, waarop Jan zich richtte op een nieuwe doelgroep: de horeca. Zijn vrouw werkte intussen volop mee in het bedrijf. De basis voor verdere groei was gelegd.

‘Je wordt toch ook koffiebrander, Gerrit?’

“Ik was 21 toen ik serieus moest nadenken: ga ik het bedrijf overnemen of niet?” vertelt Gerrit. Zijn vader overleed jong, en in 1983 nam hij samen met zijn moeder het bedrijf over. “Je was ambitieus en deed toen alles zelf: administratie, sales én koffiebranden. Ik heb me vooral gericht op de sales.”

Met 30 medewerkers, waaronder 28 fulltimers, is Hesselink Koffiebranders inmiddels actief door heel Nederland. “We begonnen ooit met het leveren van een paar filters, maar nu bieden we complete koffiemachines en service aan. Onze klantenkring is breed – van high-end restaurants tot gewone kantoren.”

Naast de vestiging in Winterswijk is er ook een kantoor in Amsterdam, waar vijf medewerkers verantwoordelijk zijn voor de distributie en sales in het westen van het land.

‘Hier hebben ze lekkere koffie.’ Dan weet ik dat het klopt.”

Gerrit kijkt met trots terug op de groei van het familiebedrijf. “We zijn van een lokale koffiebrander uitgegroeid tot een professionele organisatie. Maar wat me het meest trots maakt, is dat we onze kernwaarden hebben behouden.”

Die kernwaarden worden krachtig samengevat in de slogan: “Geluk in je kop.” Gerrit: “Van koffieboer tot eindgebruiker, we willen dat iedereen blij wordt van ons product. Het mooiste moment? Als ik ergens binnenkom en mensen zeggen: ‘Hier hebben ze lekkere koffie.’ Dan weet ik dat het klopt.”

Van bescheidenheid naar lef

Toch zou hij met de kennis van nu een aantal dingen anders aanpakken. “Ik had iets minder bescheiden moeten zijn. Ik had iets eerder een grote broek moeten aantrekken. Dan had ik misschien ook eerder bepaalde stappen gezet.”

Die bescheidenheid typeert volgens hem veel familiebedrijven, zowel in de Achterhoek als in Twente. “We zijn uit hetzelfde hout gesneden,” zegt hij. “Twente had een rijke textielindustrie van familiebedrijven, net als Winterswijk. De cultuur, de nuchterheid, de mentaliteit – het lijkt allemaal op elkaar. Het verschil is klein.”

Familiebedrijven: kracht én valkuil

Toch ziet Gerrit ook aandachtspunten bij familiebedrijven. “Je ziet vaak dat ouders hun kinderen te veel willen beschermen. Ze blijven te lang vasthouden aan hun eigen manier van werken. Maar als je overdraagt, moet je ook echt loslaten.”

Volgens hem is een belangrijke valkuil dat de senior-generatie het stokje moeilijk kan overdragen. “En als die blijft hangen, verdwijnt langzaam de energie bij de jongere generatie. Het bedrijf raakt achterop. Je moet durven vernieuwen.”

‘Hij probeert onze waarden te vermarkten in het buitenland.’

Binnen Hesselink Koffiebranders is dat loslaten inmiddels in gang gezet. Gerrits zoon richt zich op internationale plannen, met export als speerpunt. “Hij probeert onze waarden te vermarkten in het buitenland. Voor hem is dat een prachtig leerproces. Je moet ze juist die ruimte geven, ook al merk je dat je zelf helaas wat minder flexibel wordt.”

Vooruitkijken met technologie

Hesselink Koffiebranders innoveert niet alleen op het gebied van markt en product, maar ook in techniek. “We gebruiken AI tijdens brainstormsessies en bij het schrijven van teksten. Het is belangrijk dat jonge medewerkers hier ook mee werken. Verandering gaat sneller dan ooit, dus je moet bijblijven.”

Die innovatiekracht ziet Gerrit ook als een manier om jonge generaties aan het familiebedrijf te binden. “Je moet hun wereld begrijpen en die koppelen aan de waarden van je bedrijf. Alleen zo kun je relevant blijven.”

‘Kiek’n wat ’t wordt’

Op de vraag waar hij het meest naar uitkijkt, glimlacht Gerrit. “Mijn zoon heeft grootse plannen, en ik probeer daar met vertrouwen naar te kijken. Zoals we hier zeggen: ‘Kiek’n wat ’t wordt.’ Want als je niets probeert, gebeurt er ook niets.”

Foto: Twentse Familiebedrijven

Kom met ons in gesprek

Heeft jouw familiebedrijf ook een inspirerend verhaal? Meld je aan voor onze rubriek “In gesprek met …”.

Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Geen spam, wél inspiratie. Meld je aan en mis niks!