Koninklijke De Monnik Dranken

Luuk Olde Monnikhof

“Als geld je drijfveer is, kun je beter stoppen”

Als jochie liep Luuk Olde Monnikhof al rond in het bedrijf van zijn vader Hans, De Monnik Dranken in Oldenzaal. Daarmee was het zaadje geplant. Want na zijn studie bedrijfseconomie in Amsterdam, een stage in Schotland bij een whisky-distilleerderij en het behalen van een Msc marketing en sales management in Londen trad hij in 2013 het pand aan de Deventerstraat opnieuw binnen. Aanvankelijk was hij actief in het management team met betrekking tot de marketing en sales, in 2017 werd hij medeaandeelhouder en commercieel directeur. En vanaf 1 januari 2024 maakt hij de volgende stap in zijn mooie loopbaan…

Op die datum volgt Luuk (35) namelijk zijn vader Hans op als algemeen directeur. Hans wordt dan voorzitter van de Raad van Advies. Twee huidige leden van het management team worden de andere nieuwe directieleden.

Drie kernactiviteiten

Een van de drie kernactiviteiten van De Monnik Dranken is die van merkenbouwer. Luuk: “In de loop der jaren hebben wij een mooi merkenportfolio opgebouwd van wijn en gedistilleerd van topkwaliteit. Merken waar pure verhalen achter zitten, merken met een heritage die je als consument als het ware kunt voelen en waar onze klanten zich echt mee kunnen onderscheiden. Daarbij hoort ook onze service die aansluit bij die merken – inmiddels uit vijfendertig landen -, zoals proeverijen, educatie etcetera.” De tweede kernactiviteit is die van de groothandel, voor ongeveer 2.000 klanten in Nederland, onder meer voor Mitra Drankenspeciaalzaken waarvoor De Monnik Dranken sinds 2016 de distributie doet. “We hebben een landelijk bereik en een assortiment van zo’n tienduizend artikelen.” Daarnaast, de derde kernactiviteit, is dat De Monnik Dranken importeur van wijn en gedistilleerde dranken is, waarbij wijn en whisky een belangrijke plaats innemen. Luuk: “De kwaliteit van het assortiment is deels te danken aan de expertise van ons Brand Management team.” Luuk voegt er nog aan toe dat de drie kernactiviteiten elkaar versterken en een synergetisch geheel vormen. “Een uniek businesss model en belangrijke USP van ons bedrijf.” Belangrijk daarbij is ook het naar buiten toe treden met de merken en het bedrijf, bijvoorbeeld met de jaarlijkse De Monnik Wine Experience, maar sinds drie jaar ook met het uitrollen van het relatief nieuwe platform in de Gashouder in Am- sterdam, The Art of Drinks, waarvoor veel klanten en relaties uit verschillende kanalen worden uitgenodigd. Luuk: “Het gehele bedrijf, inclusief logistiek en commercie, is er in meer of mindere mate mee bezig en we verwelkomen meer dan vijfentwintighonderd mensen. Een prestatie waar we trots op zijn.”

Cultuur van het familiebedrijf bewaken

Luuks vader Hans zal ook na 1 januari nog dagelijks in het bedrijf zijn. “En dat is belangrijk”, zegt Luuk, “want hij is als geen ander de cultuurbewaker van De Monnik Dranken. De cultuur omvat de waarden waar we als bedrijf groot mee zijn geworden. Dat wil onder meer zeggen dat we weten wat er in het bedrijf speelt, dat we mensen moeten helpen wanneer dat nodig is, dat we empathisch zijn zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen. Onze collega’s zijn belangrijk, zij zijn onze ambassadeurs en mede dankzij hen staan we waar we nu staan.’’

Processen steeds beter maken

De Monnik Dranken werd in 1918 opgericht door Hendrik Olde Monnikhof, die met een hondenkar drank bezorgde in Oldenzaal en omgeving. Zijn zonen Jan en Henk namen het bedrijf in 1945 over en Hans, de zoon van Henk, kwam in 1986 aan het roer. Luuk deed zijn intrede in 2014. Gedurende de laatste jaren heeft het bedrijf een mooie ontwikkeling doorgemaakt, waarbij de omzet meer dan verdubbeld is. Het aantal medewerkers steeg van vijfenvijftig naar zo’n honderdveertig en het bedrijf kreeg het predicaat Koninklijk in 2018. Luuk: “Die groei heeft impact op het bedrijf en de collega’s, maar dat proces gaat goed. De medewerkers van toen zijn veelal gebleven en de nieuwe collega’s, onder wie ook de nodige young potentials, integreren goed en geven nieuw elan aan het geheel. Zij begrijpen ook de positieve waarden van een familiebedrijf die wij graag combineren met een professionele werkwijze. De waarden van het bedrijf zijn onveranderd gebleven. Daarbij is belangrijk dat we kwalitatief blijven groeien. En we moeten natuurlijk geld verdienen, maar dat is niet onze drijfveer. Uiteraard moet je renderen, maar als geld je enige drijfveer is, kun je beter stoppen. Onze waarden, cultuur, mensen en merken maken het verschil. Daarbij is de drankenwereld een ‘people business’. Kortom, de manier waarop we zaken doen, vinden we dan ook heel belangrijk. Daarom neem ik de woorden van mijn vader ook zeer ter harte, namelijk dat we er altijd naar moeten streven dat de mensen positief over ons praten op verjaardagen. We zijn naar mijn overtuiging een goede en sociale werkgever en daar mogen we best trots op zijn. Wij besteden daarom veel aandacht aan de ontwikkeling en mindset van onze collega’s. Procesverbetering en verdere ontwikkeling van het bedrijf vormen mijn grootste passie.”

Uitbreiding met commerciële belevingsruimtes

Over groei gesproken: in 2021 werd het aangrenzende pand aan de Zwollestraat 6 gekocht waarmee de totale oppervlakte nu 30.000 vierkante meter bedraagt. Luuk: “In dat nieuwe gedeelte gaan we commerciële belevingsruimtes inrichten waar de focus ligt op beleving, met een museum, visuele tijdlijnen, een wall of fame van onze merken, een gezellige bar, keuken, etcetera. We gaan daar ook trainingen en masterclasses geven. Echt een belangrijke stap om uiteindelijk onze relaties nog beter te kunnen adviseren.” Weer een stap voorwaarts dus en gezien Luuks jonge leeftijd en ambities kunnen we nog veel meer verwachten. En de toekomst op veel langere termijn? “In de toekomst kijken is lastig, maar wel zeker is, dat De Monnik Dranken altijd een familiebedrijf zal blijven waarin het belangrijk is dat we blijven inzetten op kwalitatieve vooruitgang in alle gelederen en op alle afdelingen met de kijk op de lange termijn. Het is ons streven om het bedrijf door te geven aan de volgende generatie mocht de situatie dat toelaten.”