JHAB

Jos, Harry en Addie Becker

“We hebben adequaat gereageerd!”

JHAB is een moderne, eigentijdse interieurwinkel aan de Haaksbergerstraat in Enschede, gespecialiseerd in exclusieve meubelen. Bij het zien van JHAB Interieur Styling, zou je niet denken dat het zijn oorsprong vindt in een schildersbedrijf en de verkoop van verf en behang. In 1994 besloten de gebroeders Jos, Harrie en Addie Becker een belangrijke stap te zetten door zich meer te richten op exclusieve wooninrichting. Deze beslissing heeft de derde generatie geen windeieren gelegd. Het familiebedrijf, opgericht in 1920, bestaat al meer dan 100 jaar. Wij spraken met hun.

Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?

“Ja, zoals je ziet, is dit enorm veranderd. Onze overgrootvader begon ooit met een schildersbedrijf in Amsterdam. De liefde bracht hem uiteindelijk naar Enschede, waar hij het schildersbedrijf voortzette. Het is nu heel anders, benadrukt Jos. In 1994 besloten we om over te stappen naar woninginrichting. De reden voor deze overstap waren de marktontwikkelingen. We zagen al snel dat de doe-het-zelf-bedrijven het van ons overnamen. We hebben hier adequaat op gereageerd.”

Waar zijn jullie het meest trots op?

“Dat we destijds de moed hadden om de overstap te maken. We zetten de eerste stap op de hoek van de Deurningerstraat/Lasondersingel in Enschede. Geleidelijk aan hebben we afscheid genomen van de verkoop van verf en behang en hebben we ons volledig gericht op woninginrichting. Het wordt wel eens gezegd: ‘De eerste generatie richt het bedrijf op, de tweede bouwt het uit en de derde breekt het af’. We wilden het bewijs van het tegendeel leveren, en dat is ons gelukt.”

Wat zouden jullie zeker niet meer doen, sprekend vanuit jullie ervaring?

“Je probeert wel eens wat. We sloten ons een keer aan bij een franchiseformule. Daar werden we niet gelukkig van. We zijn immers ondernemers. Het was wel een leerzame periode. We deden toen de nodige kennis op, waardoor we nu doen wat we doen: het verkopen van exclusieve, tijdloze designmeubelen.”

Wat zou waardevol zijn, als jullie met andere familiebedrijven spreken?

“Bij het spreken met andere familiebedrijven komen dezelfde problemen naar voren. Alle informatie van andere familiebedrijven is altijd welkom, als het nuttig is. De verhalen van andere familiebedrijven over hoe ze in een bepaalde onderneming en branche terecht zijn gekomen, vind ik altijd interessant, zegt Harry.”

Wat zien jullie als de voornaamste valkuil van een familiebedrijf?

“In veel gevallen mis je binnen een familiebedrijf externe invloeden. Vaak blijven zaken binnen de familie. Dat heeft zijn beperkingen. Met meer invloeden van buitenaf krijg je ook meer kennis binnen het bedrijf.”

Wat zijn jullie verdere ambities en toekomstperspectieven?

“We willen doorgaan met wat we nu doen. De pensioengerechtigde leeftijd is voor ons geen eindpunt. Het voordeel is dat we altijd te maken hebben met vriendelijke mensen die iets moois voor hun interieur willen uitzoeken. Dat geeft ons ook heel veel voldoening. Geld is daarbij niet het belangrijkste, maar we streven naar plezier in ons werk. De coronapandemie heeft ons geleerd dat we nog lang niet op onze lauweren gaan rusten.”

Wat zouden jullie andere familiebedrijven willen meegeven?

“Vooruitkijken is altijd belangrijk. Dat hebben wij eind jaren negentig ook gedaan. De transitie naar woninginrichting hebben we naar tevredenheid voltooid. Als we toen niet in actie waren gekomen, zouden we nu niet meer bestaan. Als je een transitie doorvoert zoals wij dat hebben gedaan, doe het dan stap voor stap zodat je kunt bijsturen.”