Liesbeth en Bram Teun Koskamp

‘Tijdig de piketpaaltjes verzetten binnen het familiebedrijf.’

Koskamp is een prominent familiebedrijf in de automotive sector met een geschiedenis van meer dan 50 jaar. Naast een breed scala aan automaterialen biedt het bedrijf ook marketing- en ICT-ondersteuning en professionele opleidingen. Vanuit 12 vestigingen zet een team van 400 experts zich in voor innovatie en duurzame klantrelaties, belichamend de nuchtere en veerkrachtige spirit van Koskamp. Wij spraken met de 2e generatie; dochter van de oprichter Liesbeth Koskamp en neef Bram Teun Koskamp.

Is jullie business nog steeds hetzelfde als toen jullie begonnen?

“In 1969 was het natuurlijk heel anders,” geeft Liesbeth aan. “Mijn vader is begonnen in een garagebox. Monteurs haalden daar de garageonderdelen op. Later begonnen wij met bezorgen en de baliefunctie nam af naarmate de ontwikkeling van de auto en er grotere magazijnen ontstonden. Na verloop van tijd breidden wij onze service uit met een marketingafdeling, waarbij wij onze klanten hielpen met het opzetten van een website en ondersteuning op social media. Door de opkomst van de elektrische auto kwamen daar opleidingen bij. Dat was ook een grote vraag van onze klanten.”

Waar zijn jullie het meest trots op?

Bram Teun antwoordt: “Wij zijn het meest trots op het feit dat ons bedrijf klaar is voor de toekomst. Een solide bedrijf dat ook na de energietransitie kan blijven bestaan. In de toekomst zullen er op termijn minder auto-onderdelen nodig zijn. Daarom hebben wij aanvullende diensten ontwikkeld en zijn we in Kampen, Assen en Arnhem gestart met het bouwen van de werkplaats van de toekomst, mede gericht op elektrische voertuigen.”

Wat zou je, met de kennis van nu, anders doen?

“We zouden belangrijke veranderingen sneller hebben doorgevoerd,” zegt Bram. Liesbeth voegt toe: “Toen we ons klantcontactcentrum startten, hadden we in een bepaalde regio 4 vestigingen. Uiteindelijk hebben we dat naar één vestiging teruggebracht. Dat hadden we eerder moeten doen.”

Welke waardevolle inzichten willen jullie ontvangen van andere familiebedrijven?

“We beschouwen onszelf niet echt meer als een familiebedrijf,” zegt Liesbeth. “We werken met een groot aantal medewerkers en kijken naar grotere bedrijven van vergelijkbare omvang. We zijn benieuwd hoe zij bepaalde structuren en processen hebben ingericht waarbij we de familiewaarden kunnen borgen.”

Wat zien jullie als de grootste valkuil van een familiebedrijf?

Bram Teun zegt: “Te lang vasthouden aan oude structuren. Niet tijdig de piketpaaltjes verzetten. Het zijn vaak onpopulaire beslissingen, maar je moet op tijd veranderen. Bij familiebedrijven blijven medewerkers vaak te lang in dezelfde functie, en dat is niet altijd in het belang van het bedrijf.”

Wat zijn jullie verdere ambities en toekomstperspectieven?

“We streven naar gezonde groei, niet te snel maar ook niet te langzaam. We hebben een vijfjarenplan opgesteld en weten waar we naartoe werken met goed gemotiveerde medewerkers die we ook alle kans bieden op ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden.”

Wat zouden jullie andere familiebedrijven willen adviseren?

Liesbeth zegt: “Maak duidelijke keuzes. Wees transparant en leg alles vast.” Bram Teun voegt toe: “Wij zeggen altijd: ‘Binnen de lijntjes werken, maar buiten de lijntjes denken’. Maar wel op dezelfde manier blijven werken en waar nodig passen we de lijntjes aan.”