Mirari Group
‘Wij zijn geen dozenschuivers; wij voegen waarde toe.’
Met ruim 30 jaar ervaring ontwikkelt en distribueert Mirari steeds meer duurzame producten, waaronder de bekende merken Innotec Tackline en Eco2Work. Ze zijn experts in de bouw, industrie en mobiliteit en bieden oplossingen voor onderhoud, reparatie en montage. Wij spraken met Niels Kuiper, de huidige algemeen directeur, en zijn vader en oprichter, Johan Kuiper.
Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?
Jawel, maar er is ook echt heel veel veranderd,” geeft Johan aan. “De verwerking van de producten, het invoeren van bestellingen en het voorraadbeheer; al deze processen zijn nu geautomatiseerd. De verkoopmethodiek is echter hetzelfde gebleven. Wij verkopen door onze producten door te presenteren en te demonstreren. Daarbij laten wij zien hoe wij problemen voor de klant oplossen. Sommige soorten lijm zijn na 25 jaar onveranderd. Het is belangrijk om te vermelden dat wij geen dozenschuivers zijn. Wij voegen wel degelijk waarde toe door het ontwikkelen van nieuwe concepten, zoals steenstripverlijming.”
Waar zijn jullie het meeste trots op?
Eigenlijk is wat wij nu hebben bereikt indrukwekkend. Niels geeft aan dat hij met zijn vader zowel op zakelijk als privégebied een zeer hechte band heeft. ‘Het mooiste is dat we nog steeds voortbouwen op de basis die ooit is gelegd,’ zegt hij. Daar zijn beide heren echt wel trots op.
Wat zou je, met de kennis die je nu hebt, zeker anders doen?
Johan spreekt uit ervaring: “Wat ik de laatste jaren steeds meer zeg, is ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Je moet je niet bezighouden met zaken waar je geen verstand van hebt.” Johan geeft aan: “Ik heb best veel dingen goed gedaan, maar ook zaken verkeerd aangepakt. Ik heb die zaken altijd netjes opgelost. Uiteindelijk heeft het mij wel geld gekost. Ik heb vaak schade opgelopen door mensen die ik vertrouwde. Jammer!”
Welke waardevolle inzichten zou je willen delen met andere familiebedrijven?
Als we toen wisten wat we nu weten, zouden we de digitaliseringsslag eerder hebben ingezet. Bepaalde structuren moet je sneller aanpassen en veranderen. Wat we interessant vinden, is de schaalbaarheid van familiebedrijven. Door de digitalisering gaat de informatie veel sneller en kunnen we efficiënter werken. Hoe gaan andere familiebedrijven om met deze IT-vraagstukken en -oplossingen?
Wat zie je als de voornaamste valkuil van een familiebedrijf?
Er zijn familiebedrijven die denken: ‘Wij hebben het altijd zo gedaan en wij blijven het zo doen.’ Maar je moet wel blijven verbeteren en innoveren. Het toepassen van vernieuwingen is belangrijk, net als nieuwe generaties toevoegen. Daarmee kun je een andere dynamiek binnen het bedrijf creëren. Wij zijn hier dagelijks heel bewust mee bezig, en streven ernaar bestaande gedachten, inzichten en principes te verbeteren.”
Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?
Onze doelstelling voor de komende jaren is het genereren van een gezonde groei en het verkennen van nieuwe markten met Mirari.
Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?
Johan geeft aan: “Wat ik zelf aan Niels probeer mee te geven, is dat je moet plannen wat je wilt doen.” Als je niet weet waar je naartoe wilt, zorg dan eerst dat je een duidelijke doelstelling neerzet. Als je dat weet, kun je er een duidelijke agenda op loslaten. En laat de volgende generatie eerst in de keuken van een ander bedrijf kijken, voordat ze in het familiebedrijf stappen.