Trioliet
Robert Liet
‘Overal waar koeien lopen, proberen wij aanwezig te zijn.’
In 1950 richtten de drie broers Liet in Purmerend Trioliet op. Bijna 75 jaar later is Trioliet in meer dan 50 landen actief. Niet vanuit Purmerend, maar sinds de eeuwwisseling vanuit Oldenzaal, waar Trioliet onmisbaar is geworden. Onlangs spraken wij met de zoon van één van de oprichters, Robert Liet, en legden hem enkele bekende vragen voor.
Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?
Onze core business is nog steeds agrarisch gerelateerd. Vroeger was Trioliet onder andere actief om voor de boeren het hooi op de hooizolder te krijgen. Nu ontwikkelen we computergestuurde machines om het voer bij het melkvee te brengen. Onze klantenkring is dezelfde gebleven, alleen zijn we in de loop van de tijd professioneler en internationaler geworden.
Waar zijn jullie het meeste trots op?
Dat wij marktleider zijn op ons gebied. We acteren in een niche in de sector van landbouwmechanisatie. In deze niche zijn wij de grootste en één van de meest professionele spelers. Trioliet is in 1950 in Purmerend begonnen en later naar Losser verhuisd, omdat ze daar een bedrijf overgenomen hadden. In 1997 heeft Trioliet een nieuwe fabriek gebouwd in Oldenzaal.
Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?
Trioliet heeft speciale machines ontwikkeld die achteraf niet goed werden ontvangen, zoals bijvoorbeeld een slotenreiniger om sloten schoon te maken en onkruid te verwijderen. Dat was geen succes. Voor deze producten hadden we eigenlijk meer onderzoek moeten doen. Dan hadden we beter kunnen inspelen op de behoeften.
Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt.
De wet- en regelgeving neemt elk jaar verder toe en kost veel tijd en energie. Ik ben benieuwd hoe andere familiebedrijven hiermee omgaan en desondanks toch enthousiast kunnen blijven ondernemen.
Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?
De kracht van een familiebedrijf is de familie, maar dat kan ook de valkuil zijn. De onderlinge relaties vormen vaak het knelpunt. Zowel privé als zakelijk moet je zo open en eerlijk mogelijk met elkaar blijven communiceren.
Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?
Gewoon blijven doorgroeien. We groeien elk jaar met 10 tot 15% en onze omzet bedraagt inmiddels Eur 100 miljoen. De vraag naar zuivel neemt wereldwijd toe, onder andere door de groei van de wereldbevolking. We verwachten dat deze trend zal doorzetten. Daarbij professionaliseert de melkveehouderij zich steeds verder, wat ook meer kansen voor ons biedt. Alleen tijdens de financiële crisis in 2008/9 hebben we een stapje terug moeten doen qua omzet
Wat zou je andere Familiebedrijven willen meegeven?
Praat en communiceer voldoende met elkaar als familieleden om zowel de zakelijke als privérelaties gezond te houden. Het is van belang dat zaken goed geregeld zijn, voor het geval één van de familieleden iets overkomt. Als je hier niet op anticipeert, kan een familiebedrijf in de problemen komen. Het is niet altijd makkelijk, maar je moet dit proactief met elkaar regelen.