Remi Groothuis
‘Er wordt hard gewerkt, en ook veel gelachen met elkaar’
De Delmar projectinrichting ontzorgt ondernemers volledig bij de realisatie van hun nieuwe werk- of leeromgeving. Dit doen we vanuit onze brede ervaring die we hebben opgebouwd in de afgelopen 50 jaar. Als familiebedrijf zijn we nuchter, oprecht en gemoedelijk, en streven we altijd naar kwaliteit, de best passende oplossing en persoonlijk contact. Projectinrichting is ons feestje!
Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?
“Nee, de branche is enorm veranderd,” geeft Remi Groothuis aan. “Vroeger hadden we niet zo’n breed assortiment. Mijn vader heeft 51 jaar geleden kippenschuren gekocht en er enkele meubels in geplaatst. Zo is het begonnen. Destijds boden we slechts enkele tafels en stoelen met standaardafmetingen aan. Dat was ons hele aanbod. Nu hebben we een breed scala aan meubilair in verschillende materialen en kleuren. Bovendien leggen klanten ook complexere vraagstukken bij ons neer.”
Waar zijn jullie het meeste trots op?
“Wij zijn nog steeds trots op de cultuur die binnen ons bedrijf heerst, en we streven ernaar om deze cultuur ook in de toekomst te behouden. Onze combinatie van nuchterheid, gezelligheid en directe communicatie, waarbij we zeggen waar het op staat, is iets wat we koesteren. We werken met veel plezier samen, en dat doet me goed.”
Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?
“Toen ik het bedrijf van mijn vader overnam, deden we eigenlijk van alles. Naast projectmeubilair verkochten we ook kleine kantoorartikelen. Daarnaast hadden we een webshop, waarbij er weinig tot geen persoonlijk contact met de klant was. Vaak kwam je ook niet tot de oplossing die de klant daadwerkelijk zocht. Nu hebben we ons volledig toegelegd op projectinrichting, waar we goed in zijn. Maatwerk past bij ons.”
Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt.
“Er is een groot verschil tussen een eigenaar van een familiebedrijf en een aangestelde directeur van een onderneming. Het gesprek met eigenaren van familiebedrijven heeft een andere bezieling. Er is altijd een menselijk aspect aanwezig, en dat is iets wat ik zeer waardeer. Bezieling speelt een belangrijke rol bij het uitwisselen van informatie.”
Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?
“Soms gaan we iets te ver in onze eigen overtuiging,” legt Remi Groothuis uit. “Hiermee bedoel ik dat we soms te snel vanuit emotioneel gevoel handelen, terwijl we rationeler zouden moeten zijn. We leven te veel mee met medewerkers die het moeilijk hebben, en dat kan soms misgaan. Familiebedrijven hebben vaak een overmatig inlevingsvermogen en kunnen daardoor in lastige situaties terechtkomen.”
Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?
“Onze ambitie voor de komende jaren is om een sterke maatschappelijke rol te vervullen,” aldus Remi Groothuis. “We willen graag bijdragen aan het samenkomen van de jeugd en kijken hoe we binnen onze branche oplossingen kunnen bieden die bijdragen aan de maatschappij. Ik kan natuurlijk alleen spreken voor onze branche.”
Wat zou je andere familiebedrijven willen meegeven?
“Volg je hart en vergeet daarbij niet plezier te maken. Bij ons wordt er hard gewerkt, maar er wordt ook veel gelachen met elkaar. Daarbij wil ik familiebedrijven ook meegeven, zichzelf te blijven. En niet op te geven, ook al zit het soms enorm tegen.”