Dupo

Marc en Wim Schutten

DUPO is de industriële b2b toeleverancier van halffabrikaten uit kunststof, metaal en hout. DUPO voorziet de industriële producenten en meubelindustrie in Europa van haar producten. DUPO ontwerpt, creëert en produceert. Hun inhouse engineers volgen altijd de laatste trends en ontwikkelingen. Inmiddels staat de 2e generatie aan het roer en is hun core business veel veranderd.

Is jullie business nog steeds hetzelfde, als toen jullie begonnen?

‘Nee helemaal niet, we begonnen als vliegende keep op straat. Het bedrijf is veranderd van agentuur (op commissiebasis) naar productiebedrijf. We konden van de agentuur niet helemaal rondkomen, dus daarom besloten we destijds een eigen voorraad aan te leggen en zelf de leveranciers te zoeken.’

Waar zijn jullie het meest trots op?

‘Dat we eerst aan huis begonnen en daarna een pand kochten aan de Reulver. Toen we die stap namen werden we serieuzer genomen. Bij het woonhuis konden we geen handel meer doen. Inmiddels zitten we in een groter pand waarin we het overgenomen productiebedrijf hebben samengevoegd. Alles onder één dak.’

Wat gaan jullie zeker niet meer doen, wanneer jullie uit ervaring spreken?

‘Een agentuur gaan we nooit meer doen, daar konden we niet van leven. We wilden zelf in controle zijn. Afhankelijk van anderen zijn proberen we te vermijden. Wij willen graag zelf sturen en baas in eigen huis zijn.’

Wat zou waardevol zijn, wanneer je andere familiebedrijven spreekt?

‘Personeelsbeleid bespreken met anderen. Hoe doen andere bedrijven dat? Daar kunnen we veel van leren. Praten over de bedrijfscultuur, dat is een beetje een ongrijpbaar iets. Je wilt dat iedereen gemotiveerd is en het naar zijn zin heeft. Hoe zorg je daarvoor? Daarover sparren met andere familiebedrijven.’

Wat is volgens jullie de valkuil van een familiebedrijf?

‘In het algemeen als je niet met elkaar kan werken, door bijvoorbeeld verschillende meningen. Daarnaast dat privé en zakelijk te veel door elkaar gaan, dat het thuis over niks anders gaat dan werk.’

Wat zijn verdere ambities en toekomstperspectief?

‘De laatste jaren hebben we onze strategie aangepast. We hebben het klantenbestand kleiner gemaakt, zodat we ons meer focussen op waar we goed in zijn. In de toekomst nemen we steeds meer afscheid van bepaalde producten, omdat ons pakket wat te breed is. Daarnaast willen we graag meer custom made producten maken.’

Wat zou je andere familiebedrijven willen meegeven?

‘Dat je privé en werk gescheiden moet houden en moet openstaan voor de mening van de jongere generatie. Je hebt andere belangen en samen moet je tot iets goeds komen. Je kan leren van de oudere generatie en inspiratie opdoen van de jongere generatie.’